Partnerzy serwisu:
Mobilność

E-hulajnogi w Poznaniu nie stanowią już problemu?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
E-hulajnogi w Poznaniu nie stanowią już problemu?
fot. ZDM Poznań
Korzystanie z e-hulajnóg w Poznaniu stało się bardziej zorganizowane dzięki nowym regulacjom, które mają na celu poprawę porządku i bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej. Zmiany wprowadzone przez Zarząd Dróg Miejskich oraz Straż Miejską dotyczą nie tylko zasad użytkowania hulajnóg, ale także ich parkowania, co ma na celu wyeliminowanie problemów związanych z niewłaściwie pozostawionymi pojazdami. Czy system działa?

Od 1 kwietnia 2024 roku w Poznaniu obowiązuje obowiązek parkowania hulajnóg elektrycznych w wyznaczonych punktach mikromobilności „Hop&Go”. Jak wyjaśnia Agata Kaniewska, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg Miejskich:

– Nieprawidłowo zaparkowane na chodnikach pojazdy elektryczne (hulajnogi, rowery) były dużym problemem, szczególnie dla osób niewidomych i niedowidzących. Dlatego Zarząd Dróg Miejskich, na wyraźne oczekiwanie mieszkańców i radnych osiedlowych, wyznaczył w mieście punkty do parkowania sprzętu współdzielonego. Od 1 kwietnia 2024 roku użytkownicy takich urządzeń muszą je pozostawiać w punktach mikromobilności Hop&Go, a do dyspozycji mają 273 takie lokalizacje.

Zmiana dotyczy obszaru objętego Śródmiejską Strefą Płatnego Parkowania (ŚSPP) oraz Strefą Płatnego Parkowania (SPP), obejmując takie dzielnice jak Stare Miasto, Jeżyce, Wilda, Łazarz, Ostrów Tumski, Śródka i Piotrowo. W tych rejonach użytkownicy hulajnóg muszą przestrzegać nowych zasad, pozostawiając pojazdy wyłącznie w punktach Hop&Go. W przypadku niezgodnego z przepisami parkowania, operator naliczy dodatkową opłatę.

W pozostałych rejonach, poza ŚSPP i SPP, pozostawienie sprzętu w punktach Hop&Go jest rekomendowane, ale w sytuacji parkowania poza nimi, użytkownicy powinni stosować się do ogólnych przepisów o ruchu drogowym, czyli jak tłumaczy Kaniewska:

– […] najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi, przy zachowaniu szerokości chodnika pozostawionego dla pieszych nie mniejszej niż 1,5 metra.

Współpraca z operatorami i nadzór Straży miejskiej

Zarząd Dróg Miejskich od 2020 roku współpracuje z operatorami hulajnóg elektrycznych, podpisując porozumienia dotyczące rozwoju mikromobilności w Poznaniu.

– ZDM podpisał porozumienia z operatorami hulajnóg dotyczące współpracy na rzecz rozwoju alternatywnych systemów transportu na terenie miasta Poznania w 2020 roku. Obecnie trwa procedowanie nowych umów, które zobowiążą operatorów do wnoszenia opłat w ramach systemu Hop&Go – mówi Agata Kaniewska i dodaje: – Operatorzy mają za zadanie dbać o to, by użytkownicy przestrzegali zasad parkowania i poprawnie odstawiali pojazdy w wyznaczone miejsca.

Po wprowadzeniu punktów Hop&Go liczba interwencji dotyczących niewłaściwego parkowania hulajnóg praktycznie zniknęła. Anna Nowaczyk, przedstawicielka Straży Miejskiej Miasta Poznania, zauważa:

– Do straży miejskiej nie wpływają interwencje dotyczące niewłaściwie ustawionych hulajnóg po tym, jak w kwietniu 2024 roku ZDM wyznaczył strefy Hop&Go. Funkcjonariusze reagują jedynie na zgłoszenia dotyczące pojazdów pozostawionych w niewłaściwych miejscach poza wyznaczonymi punktami. W takich przypadkach patrol interweniuje, przywracając porządek i ustawiając hulajnogę zgodnie z obowiązującymi zasadami.

Chociaż większość użytkowników przestrzega nowych zasad, zdarzają się przypadki, gdy hulajnogi są pozostawiane poza wyznaczonymi strefami.

– Najczęściej przestawiają je osoby, które nie są klientami poszczególnych operatorów (przemieszczając się pojazdem bez użycia aplikacji). Ustalenie personaliów osób, które dokonują tej czynności, jest niestety niemożliwe – wyjaśnia Nowaczyk.

Problem rozwiązany?

Wprowadzenie punktów mikromobilności spotkało się z pozytywnym odbiorem mieszkańców i użytkowników. ZDM zauważył znaczną poprawę w porządkowaniu przestrzeni publicznej.

– Nie tylko z naszych obserwacji wynika, że wprowadzenie punktów mikromobilności radykalnie uporządkowało parkowanie. System się sprawdza. Zgłoszenia dotyczące pozostawiania hulajnóg poza miejscami wyznaczonymi są incydentalne (w zakresie obszarów, gdzie jest obowiązek ich pozostawienia w punktach) – mówi rzeczniczka ZDM.

Zasady korzystania z e-hulajnóg w Poznaniu stanowią przykład skutecznego zarządzania transportem mikromobilnym w miastach. Dzięki wprowadzeniu stref parkowania Hop&Go oraz współpracy z operatorami, miasto stało się jednym z lepiej zorganizowanych w kwestii użytkowania hulajnóg elektrycznych. Mieszkańcy zyskali łatwiejszy dostęp do tych pojazdów, a jednocześnie zminimalizowano problemy związane z ich nieprawidłowym parkowaniem. Zmiany te są doskonałym przykładem, jak miasto może rozwijać alternatywne formy transportu, dbając jednocześnie o komfort i bezpieczeństwo mieszkańców. Wiemy, że Poznań jest otwarty na kolejne udogodnienia w kwestii użytkowania e-hulajnóg.

Nie bez wpływu jest zapewne tu również prospołeczna postawa użytkowników e-hulajnóg w Poznaniu, której niestety często próżno szukać w miastach większych, takich jak Warszawa, gdzie do ogarnięcia chaosu potrzeba niestety naprawdę twardej ręki, wielu obostrzeń i regularnych kontroli – również ze względu na rozmiary i zróżnicowanie tego typu metropolii.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

E-hulajnogi w Trójmieście: chaos kontra prawo i porządek

Mobilność

E-hulajnogi w Trójmieście: chaos kontra prawo i porządek

Paulina Piziorska 06 marca 2025

Hulajnogi po warszawsku – plany urzędników a rzeczywistość

Mobilność

Lime kończy sezon

Mobilność

Lime kończy sezon

Lime 16 grudnia 2024

E-hulajnogi Lime wracają nad polskie morze

Mobilność

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Zobacz również:

E-hulajnogi w Trójmieście: chaos kontra prawo i porządek

Mobilność

E-hulajnogi w Trójmieście: chaos kontra prawo i porządek

Paulina Piziorska 06 marca 2025

Hulajnogi po warszawsku – plany urzędników a rzeczywistość

Mobilność

Lime kończy sezon

Mobilność

Lime kończy sezon

Lime 16 grudnia 2024

E-hulajnogi Lime wracają nad polskie morze

Mobilność

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5